پیلاتس،فنی بین یوگا و ژیمناستیک


تاریخ :
بازدید : مرتبه

           دکتر سید عماد علوی نیا (پزشک ورزشی و مسئول بخش بازتوانی قلب بیمارستان جواد‌الائمه)  

آیا تا کنون کلمه پیلاتس را شنیده اید؟! پیلاتس یکی از معروفترین سیستم‌های ورزشی است که در کشورما  نیزدارای انجمن ورزشی می‌باشد.ورزشی بسیار ساده که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف کرده و این توازن از طریق استحکام ماهیچه‌ها وانعطاف‌پذیری مناسب برای بدن عمل خواهد کرد.افراد در هر وضعیتی كه باشند، ورزشكار حرفه‌ای یا تازه كار، خانم‌های خانه دار یا آقایان كارمند و پر مشغله،اگر ورزش پیلاتس را آغاز كنند نتیجه مثبت آن‌را خواهند دید.اما سوالی که مطرح است آنکه به‌راستی چه عاملی سبب شده است که پیلاتس به چنین پدیده موفقیت‌آمیزی مبدل شود؟

 عامل موفقیت ورزش پیلاتس: پیلاتس سيستم ورزشی است كه در سال 1920 توسط ژوزف پيلاتس (ورزشکاری تمام عیارکه سبکی در ژیمناستیک برروی زمین،ابداع کرد) پايه‌گذاری گرديد.نام اين ورزش در ابتدا توسط ژوزف پيلاتس علم كنترل بدن نام‌گذاری شده بود كه پس از مرگ وی به‌دليل احترام و حفظ ياد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پيلاتس متداول شد.كنترولوژی عبارت است از ايجاد هماهنگی كامل بين جسم، ذهن و روح .افراد ابتدا ازطريق كنترولوژی به شيوه هدفمند،كنترل كامل جسم خود را در دست می‌گيرند وسپس از راه تكرار كامل حركات آن به شيوه تدريجی ولی پيشرفت‌كننده به يك نوع هماهنگی طبيعی دست پيدا می‌كنند.كنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن می‌شود،حالت‌ها وحركات نادرست بدن را اصلاح می‌كند، نيروی حيات را به بدن باز می‌گرداند و توان ذهنی را افزايش می‌دهد.انسان‌ها تقريبا در دوران كودكی از نعمت رشد طبيعی و متعارف جسمانی برخوردارند اما با شروع دوران بلوغ،جسم افت كرده وشانه‌ها خميده می‌شوند،عضلات شل و آويزان شده ونيروی حياتی به‌شدت روبه تحليل می‌رود.بدون‌شك اين قضيه امری فراگير و طبيعی است.انجام حركات ورزشی كنترولوژی و رعايت دستورالعمل‌های آن پرورش جسمانی را به ايده‌آل نزديك می‌كند.علم كنترولوژی اختيار كامل جسم را توسط مغز در دست می‌گيرد يعنی عضلات بدن از اراده فرد فرمان ببرند.امروزه پیلاتس فنی بین یوگا و ژیمناستیک است که در تمام دنیا به آن پرداخته می‌شود. در واقع قوای بدنی که یکی از یافته‌های ورزش پیلاتس است سبب می‌شود زمانی که به طریق پیلاتس ورزش صورت گیرد هسته ماهیچه‌ها قوی شود و کار‌های روزانه به‌خوبی و آسانتر انجام گیرد.مرکز گرایی، کنترل، جریان داشتن، تمرکز و تنفس،5 اصل مهمی است که همواره در این ورزش مورد توجه قرار می‌گیرد.این 5 اصل مهم پیلاتس برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت‌آمیز این ورزش،عناصر حیاتی هستند. ورزش پیلاتس همیشه تمامی تکیه خود را بر روی کیفیت گذاشته نه کمیت.شما این موضوع را خواهید دریافت که این ورزش برعکس سیستم‌های ورزشی دیگر است که شامل تکرار بیش از حد هرحرکت ورزشی است.انجام هر کدام ازحرکات به‌طور کامل و با دقت، باعث می‌شود که جواب مد نظرتان را در کوتاه‌تر از زمانی که تصور آن‌را داشتید به‌دست آورید. پیلاتس یک روش منحصر به فرد ورزشی است. قوای بدنی و پایداری ستون فقرات،بنابراین تا زمانی که اصول اولیه آن رعایت شود پیلاتس از هر ورزش دیگری ممتازتر است.باید توجه داشت که روش تمرینی پیلاتس متشكل از ورزش‌هایی است كه تمركز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن را دارد بدون اینكه عضلات را حجیم كند یا آن‌ها را از بین ببرد.این روش تمرینی از حركات كنترل شده‌ای تشكیل شده كه بین بدن و مغز،هارمونی فیزیكی ایجاد كرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد.بنابراین با شروع پیلاتس می‌توان قدم به قدم  بدنی متوازن، صاف و كشیده و انعطاف پذیرتر با یک قدرت پنهانی ساخت.  

اساس انجام پیلاتس: اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می‌کند.تمام ماهیچه‌ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب‌های غیرمعمول قرار گیرند.هر سانس تمرین پیلاتوس عموما 60 دقیقه طول می کشد.متد پیلاتس می‌تواند به‌عنوان ورزش اصلی،حرکت تکمیلی برای یک تمرین دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود.همه می‌توانند پیلاتس انجام دهند بنابراین شیوه پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی‌تحرکی که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می‌گیرد.پیلاتس که بر روی زمین انجام می‌شود ویژگی‌های خاص خود را دارد و با وسایل مخصوصی صورت می‌گیرد:توپ، فنر، کش و ... این وسایل باعث عدم تعادل و در نتیجه آن به حرکت در آمدن انواع ماهیچه‌های متعادل‌کننده می‌شوند لذا پیلاتس در بهبود نیروی ماهیچه‌ها،انعطاف،هماهنگ‌سازی و مراقبت از آن‌ها نقش دارد.

 فواید پیلاتس: بالابردن و تقویت سیستم ایمنی بدن. بالا بردن تمامی قوای بدن در جهت اینكه فكر و ذهن را از افكار منفی آزاد سازد. كاهش‌دهنده دردهای مهره‌ای و كمر. ایجاد كشیدگی در ظاهر اندام. بوجود آوردنده شكل ظاهری بهتر اندام.شكم صاف و كمر باریك  .-پیشرفت انعطاف و تعادل.  افزایش قابلیت تحرك مفاصل. حجیم كردن فضای ریه و بالا بردن قابلیت تنفس.تقویت سیستم قلبی عروقی.بالا بردن دامنه حركتی مفاصل و عضلات.ازبین بردن درصد احتمالی جراحات و آسیب‌پذیری.علاوه بر این كسانی كه ورزش پیلاتس را انجام می‌دهند خواب بهتر، عصبانیت و استرس و خستگی كمتری خواهند داشت.از آنجا كه این روش تمرینی است که در وضعیت‌های ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می‌گیرد،آسیب‌های ناشی از صدمات مفصلی را كاهش می‌دهد زیرا حركات ورزشی در دامنه‌های حركتی در سه وضعیت فوق با اجرای تنفس‌های عمیق و انقباض‌های عضلانی انجام می‌گیرد.  

 

 



نظرات کاربران در مورد این مقاله :

نام :     پیام :
كد امنيتي
تكرار كد امنيتي
ایمیل :
English Persian

کلیدواژه
جستجوی پیشرفته

ورود اعضاء


عضویت در کمیته خدمات درمانی و صدور آنلاین بیمه ورزشی

آیین نامه پذیرش عضو و شرایط ارائه خدمات پزشکی ورزشی به اعضاء در سال1396

پزشکان و مراکز منتخب و طرف قرارداد1395

https://telegram.me/heiatpezeshki

سيستم ارسال پيامک براي ورزشکاران

مراكز صدور كارت بيمه ورزشي

ستاد نظارت


گفتار بزرگان :
مهم این نیست که در کجای این جهان ایستاده ایم ، مهم این است که در چه راستایی گام بر می داریم . هولمز

صفحه اصلی درباره هیئت مسئولین و کمیته ها مقالات علمی مشاوره اینترنتی عضویت در سایت آرشیو اخبار آرشیو مقالات

●● کلیه حقوق و امتیازات این سایت متعلق به هيئت پزشكي ورزشي استان اصفهان مي باشد © 2014 ●●